Two Oceans Run - Kaapstad

oceans-run-4Datum 7-3-2011, Two Oceans Run 56 km
Locatie Zuid Afrika Kaapstad

Vroeg uit bed: 3.30 uur opgestaan, ontbijten en dan ons klaarmaken voor vertrek. Ik had avonds alles al klaar gelegd: kleding, horloge, celletjes, nummers al opgespeld, chip op de schoen, je weet maar nooit als je je verslaapt moet het wel klaar liggen. Om 5 uur met de bus naar de start gereden. 3 km voor de start komen we in de file we schijnen niet de enigen te zijn de halve marathon lopers starten een half uur voor ons. Dit zijn er 19.000 maar bij ons in de bus zitten er ook 25 voor de halve marathon. De tijd tikt door, de spanning stijgt 1,5 km voor de start gaan de halve marathon lopers er uit, lopen gaat sneller dan met de bus ze hebben nog een kleine 20 minuten. We hoorden later dat ze aankwamen en dat de start meteen begon om 6 uur.

Wij bleven zitten 17 lopers voor de ultra. Vlak bij de start kunnen we er uit nog een kleine 400 meter lopen door de spanning moest ik nog een grote boodschap maar met heel weinig dixies staan er hele langen rijen toch maar in de rij heb nog een 15 min. Eindelijk aan de beurt kom er uit en hoor nog 15 seconden voor de start kan dus achteraan meteen starten geen tijd meer voor mijn startvak wat 4 vakken verder was, bij een temperatuur van 14 graden met veel wind maar nog wel droog ga ik beginnen. Inhalen gaat moeilijk dan maar stoep op stoep af langs de zijkant, langzaamaan haal ik eerst de pachers van 6.5 uur in, op jacht naar de volgende die van 6 uur dit zijn er drie zag ik toen ik die voorbij was op ongeveer 8 km ben ik even rustiger gaan lopen, mijn doel was om gemiddeld 10 km per uur te gaan lopen omdat na het 42 km punt het zwaarste komt een lange klim van 6 a 7 km lang tot een hoogte van 220 meter.

oceans-run-3De eerste 10 km zitten er op het was al bewolkt maar het is nu begonnen met regenen. Eerst zachtjes maar al snel komt het er heel los uit. De eerste energie cel genomen en weer door op 15 km gaat de hemelpoort open en worden we aardig gedoucht. Ik had nu het ritme goed te pakken en kom op 21 km, net binnen de 2 uur. Tijd voor cel 2. Onderweg staan op iedere 2,5 km verzorginsposten met water, cola soms met banaan, powerade loobit en op het 26,3 km punt kreeg je nog een aardappel gekookt in de schil, op het 46 km punt staan ze met chocola en ice.

Tussen de 21 en 25 km hebben we onze eerste flinke klim van 75 meter hoog het parcours blijft constant golven net als de zeven heuvelen maar dan een keer of 6 a 7 achter elkaar langs de Ocean kant, op 30 km nog goed op schema 3 de cel en 3 uur onderweg soppend in de schoenen, het uitzicht was er niet door de regen. Twee dagen later met de bus er langs gereden met mooi weer prachtig mooi de steile rotsen kronkelend langs de kust.

Inmiddels bezig met de tweede hoge klim van 175 meter hoog op het 35 km punt dit is wat wij moeilijk kunnen trainen in Nederland een klim die zo lang duurt ik kan wel door blijven lopen al gaat dit niet harder dan 8 km per uur velen zijn al aan het wandelen, dus ik haal nog steeds mensen in uit veel landen dit hadden we op vrijdag gezien met de Friendship run van 5 km daar deden 1000 mensen aan mee uit 20 landen, Nederland was vertegenwoordigd met 90 mensen en dat hebben we laten horen ook en laten zien in onze gele T shirts. Dit even over een dag eerder.

oceans-run-2Over de top dalen we weer tot 40 km dat ging wel lekker kom door binnen de 4 uur op 40 km dus het gaat nog steeds goed. Volgende cel genomen met water uit een plastic zakje dit is een aparte manier vooral het proberen open te krijgen. Nu gaat het pas beginnen een klim van 7 km lang stijgend naar een hoogte van 220 meter naar de top van de Chapmans Peak nog steeds in de stromende regen ik kan nog steeds blijven rennen 80 % van de deelnemers zijn ondertussen aan het wandelen.

oceans-run-1Boven op de berg staan veel mensen aan te moedigen, veel kinderen die willen high fiven. Door de regen was de belangstelling langs het parcours niet groot wat te begrijpen is, ik heb sowieso respect voor de vrijwilligers die al die tijd in de regen stonden.

Na de aanmoedigingen boven op zo van "you looking good" en "you can do it" gaan we weer dalen met ook weer geregeld een klim dus een golvende parcours. Heel vaak liep de weg heel schuin wat een aanslag is op de spieren vooral aan de binnenkant van benen. Het tempo ging weer goed en op 50 km kom ik binnen 5 uur voorbij. De laatste 6 km te gaan, het wordt droog en er komt zelfs een klein zonnetje bij heel zachtjes droog ik weer op maar dan nog 3 km. De sluizen gaan weer open alleen nog even harder dan daarvoor, nog 1 km te gaan hoor ik de speaker al bij de finish nog een paar bochten en dan het park op daar hebben ze tribunes gebouwd voor het publiek, alleen het gras is verdwenen met zo veel regen en na 19.000 halve marathon lopers en nu de ultra lopers. Dit zijn er ook 9.000 dus dat wordt in een modderbad tot kniehoogte op naar de finish.

In een tijd van 5.40 uur bruto en op mijn horloge 5.37 uur was het volbracht. Al met al een prachtige ervaring met een goed geregeld parcours, 32 verzorgings posten en heel vriendelijke mensen is het een loop om niet gauw te vergeten.

groetjes Gé Sinnige

Comments are now closed for this entry